#İhracat

İLKHABER-Gazetesi - İhracat haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, İhracat haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Savunma Sanayiinde rekor büyüme: 5 ayda 3,8 milyar dolarlık iİhracat Haber

Savunma Sanayiinde rekor büyüme: 5 ayda 3,8 milyar dolarlık iİhracat

Savunma ve havacılık sanayisi, mayıs ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 33,9 artışla 992 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Haluk Görgün, NSosyal hesabından yaptığı paylaşımda, savunma ve havacılık sanayisinin mayıs ayında güçlü büyümesini sürdürdüğünü belirtti. 2026 yılı mayıs ayında savunma ve havacılık sanayisinin, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 33,9 artışla 992 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini bildiren Görgün, şunları kaydetti: "Ocak-mayıs döneminde ise ihracatımız geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 29,5 artışla 3 milyar 863 milyon dolar seviyesine ulaşmıştır. Elde edilen bu sonuç, savunma ve havacılık sanayimizin üretim kapasitesinin, mühendislik yetkinliğinin, ihracat kabiliyetinin ve uluslararası rekabet gücünün somut bir göstergesidir. Yüksek katma değerli ürünlerimiz, sahada etkinliği kanıtlanmış sistemlerimiz ve genişleyen uluslararası işbirliklerimiz ihracat performansımızı desteklemeye devam etmektedir. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın ortaya koyduğu güçlü irade ve stratejik vizyon doğrultusunda, savunma ve havacılık sanayimiz teknoloji geliştiren, üreten ve ihraç eden yapısını kararlılıkla güçlendirmektedir." Görgün, derinleşen ekosistemleri, artan üretim kapasiteleri ve sürdürülebilir ihracat anlayışlarıyla Türkiye'ye değer üretmeye devam edeceklerini belirterek, "Bu başarıda emeği bulunan savunma sanayisi şirketlerimize, çalışanlarımıza, mühendislerimize, teknisyenlerimize ve tüm paydaşlarımıza teşekkür ediyoruz." ifadelerini kullandı.

Ticaret Bakanlığı’ndan e-ihracat hamlesi: Hedef ülke sayısı ikiye katlandı Haber

Ticaret Bakanlığı’ndan e-ihracat hamlesi: Hedef ülke sayısı ikiye katlandı

Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü E-İhracat Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Daire Başkanı Hasan Önal, e-ticaretin teknolojik dönüşüm sayesinde daha hızlı büyüdüğünü söyledi. Türkiye'nin e-ihracat alanında son yıllarda önemli bir ivme yakaladığını belirten Önal, "Yola çıktığımızda 2022'de E-İhracat Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesini kurduk. 2023'te de ihracat desteklerini hayata geçirdik. O dönemde ihracat 2 milyar dolardı. Bunu 6,4 milyar dolara kadar ulaştırdık." diye konuştu. E-ihracat verilerini ölçme konusunda veri sıkıntısı yaşandığını ifade eden Önal, aslında rakamların çok daha yüksek olduğunu kaydetti. Bazı ülkelerin Türkiye'nin çalışmalarını yakından takip ettiğini vurgulayan Önal, "Suudi Arabistan, e-ihracat alanında Türkiye'yi yakından incelemekte. Çin'den sonra en başarılı e-ihracat politikası örneğinin Türkiye'de olduğunu değerlendiriyorlar." bilgisini verdi. FİRMALAR ÖZELLİKLE KÜRESEL PAZAR YERLERİ ÜZERİNDEN DÜNYAYA AÇILIYOR" Hasan Önal, "E-ihracatta uzak ülkeler stratejisi kapsamında ilk etapta 18 ülkeyi hedef pazar olarak belirlemiştik. Küresel ticaretteki güncel gelişmeler ve bazı ülkelerde gümrük muafiyetlerinin kaldırılmasıyla hedef ülke sayısını 35'e çıkardık." dedi. En son Almanya, Fransa ve Romanya gibi ülkeleri de hedef ülkeler grubuna dahil ettiklerini anlatan Önal, şunları kaydetti: "E-ihracatta öncelikli ülke ABD. ABD'yi Suudi Arabistan, Azerbaycan ve Almanya takip ediyor. Firmalar özellikle küresel pazar yerleri üzerinden dünyaya açılıyor. E-ihracatta ABD firmalarımız için çok önemli ve pazar yerleri üzerinden açılım yapıyor. Bizim e-ihracat desteklerimiz de aslında pazar yerleri üzerinden açılımı destekleyecek modelde. Şu ana kadar 27 pazar yerinin kılavuzunu hazırladık. Bu anlamda ülkelerden ziyade uluslararası küresel pazar yeri platformlarındaki satışları vurgulayarak, firmalarımızın tüm globale ulaşmasını hedefliyoruz." YAPAY ZEKA DESTEKLİ PLATFORMLAR GELİŞTİRİLİYOR Önal, dijital dönüşümün temelinde teknolojik dönüşümün yer aldığını, günümüzde yapay zekanın öne çıkan en önemli başlıklardan biri olduğunu vurguladı. Bakanlık olarak yapay zeka destekli bilgi platformları geliştirdiklerini belirten Önal, şöyle devam etti: "Bakanlığımızca firmalarımızın bilgi ihtiyacını karşılamaya yönelik platformları yapay zeka destekli olarak geliştiriyoruz. Bakanlık olarak ticaretin yapay zeka teknolojileriyle güçlendirilmesini önemsiyoruz. Bu kapsamda TOBB ile yakın dönemde bir çalıştay gerçekleştirmeyi de planlıyoruz. Sayın Bakanımızın dijitalleşme ve yapay zeka alanındaki vizyonu, bu çalışmalarımıza güçlü bir yön vermektedir. Bakanlığımız, bu vizyon doğrultusunda ihracatçılarımızın bilgiye daha hızlı erişmesini ve küresel rekabette daha etkin konumlanmasını sağlayacak dijital çözümler geliştirmeye devam etmektedir." E-ihracat ekosisteminin gelişmesine katkı sağlamak amacıyla küresel ölçekli organizasyonlar da düzenlediklerine değinen Önal, eylülün ilk haftasında İstanbul Küresel E-İhracat Zirvesi (IGEXX) düzenleneceğini dile getirdi. Önal, 2024'te düzenlenen ilk zirveye 33 küresel pazar yerinin katıldığını, IGEXX'in küresel pazar yerleri açısından önemli bir buluşma noktası haline geldiğini ifade etti. Ticaret Bakanlığının resmi internet sitesinde yer alan "İhracat Destekleri" bölümünde yurt dışı marka tescili, yurt dışında depo açılması ve benzeri alanlara yönelik desteklerin bulunduğuna işaret eden Önal, "E-İhracat Destekleri" bölümünde ise firmalara yurt dışı pazar yerlerinde reklam, tanıtım, pazar yeri komisyon giderleri ve yerel danışmanlık gibi konularda destek sağlandığını kaydetti. Önal, e-Kolay İhracat Platformu üzerinden de vatandaşların e-Devlet şifresiyle sisteme giriş yaparak 10 adımda e-ihracatın nasıl yapılacağını öğrenebildiğini sözlerine ekledi.

Türk otomotivinde büyük başarı: 190’dan fazla ülkeye ihracat Haber

Türk otomotivinde büyük başarı: 190’dan fazla ülkeye ihracat

Bakanlıktan yapılan yazılı açıklamada, Türkiye ekonomisinin lokomotifi olan otomotiv endüstrisinin, geçen yılı Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracat rakamına ulaşarak kapattığı ifade edildi. Sektörün bir önceki yıla oranla sergilediği kararlı büyüme ivmesini koruyarak toplamda 41,5 milyar dolarlık ihracat hacmine ulaştığına ve üst üste şampiyonluk geleneğini sürdürdüğüne işaret edilen açıklamada, şu değerlendirmede bulunuldu: "Dünya genelindeki tedarik zinciri dönüşümleri ve teknolojik değişimlere hızla adapte olan Türk otomotiv sanayisi, bu başarısıyla sadece bir rakam değil, aynı zamanda küresel bir üretim üssü olduğunu bir kez daha kanıtladı. Başta Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere, 190'dan fazla ülke ve serbest bölgeye yapılan ihracat, sektörün pazar çeşitliliğindeki başarısını gözler önüne serdi." Otomotiv sektörünün Türkiye'nin toplam ihracatındaki lider sektör konumunu pekiştirdiği vurgulanan açıklamada, ihracatın yüzde 70'inden fazlasının dünyanın en yüksek standartlarına sahip Avrupa pazarına gerçekleştirildiğine dikkat çekildi. Açıklamada, ana sanayi ve tedarik sanayisi arasındaki güçlü işbirliğinin, nitelikli iş gücünün ve dijital dönüşüm yatırımlarının sonucunun söz konusu başarıdaki katkısına değinilerek, özellikle yerli ve milli projelerin yanı sıra küresel markaların Türkiye'deki üretim hatlarını modernize etmesinin ihracat rakamlarını yukarı taşıyan ana unsurlar olduğu ifade edildi. "SEKTÖR, 2026 VE SONRASI İÇİN GÖZÜNÜ DAHA YÜKSEK HEDEFLERE DİKTİ" Yeşil Mutabakat uyum süreçleri ve karbon nötr üretim hedefleri doğrultusunda "vites artıran" sektörün, 2026 ve sonrası için gözünü daha yüksek hedeflere diktiğinin altı çizilen açıklamada, şunlar kaydedildi: "Türkiye, sadece içten yanmalı motorlarda değil, batarya teknolojileri ve yazılım odaklı mobilite çözümlerinde de bölgenin en büyük oyuncusu olma yolunda emin adımlarla ilerliyor. Türkiye motorlu taşıt üretiminde dünyada 12'nci, Avrupa'da 5'inci sırada yer alırken, 87'nci fasılda yer alan otomotiv ihracatında dünyada 16'ncı, Avrupa'da 11'inci sırada bulunmaktadır. Ülkemiz, hafif ticari araç üretiminde dünyada 9'uncu, Avrupa'da ise 1'inci sırada yer almaktadır." Açıklamada, Türkiye'nin ihracat ve üretim başarılarının geliştirilmesi amacıyla destek programları ve tüm imkanlarıyla Bakanlığın sektörün yanında yer almaya devam edeceği de belirtildi.

MTSO Başkanı Çakır Mersin’in dev sıçramasını açıkladı: "Tüm yollar Mersin’e çıkıyor" Haber

MTSO Başkanı Çakır Mersin’in dev sıçramasını açıkladı: "Tüm yollar Mersin’e çıkıyor"

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Komite Başkanları Toplantısında sektörlerin yaşadığı sorunlar, üretim ve ihracattaki gelişmeler ile Mersin’in lojistik alandaki yükselen gücü ele alındı. MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır’ın koordinasyonunda gerçekleştirilen toplantıya yönetim kurulu üyeleri ile 41 meslek komitesinin temsilcileri katıldı. Toplantının açılışında konuşan Çakır, Mersin’in son yıllarda ekonomik ve sosyal anlamda önemli bir yükseliş yaşadığını belirtti. Kentin ihracatta Türkiye sıralamasında 11’incilikten 7’nciliğe yükseldiğini ifade eden Çakır, gelişmişlik endeksinde de Mersin’in 12 basamak birden ilerlediğini söyledi. Kentte kamu kurumları, yerel yönetimler, oda ve borsalar ile sivil toplum kuruluşlarının ortak hedef doğrultusunda hareket ettiğini kaydeden Çakır, "Mersin’de ortak akıl kültürü giderek güçleniyor" dedi. "Tüm yollar Mersin’e çıkıyor" Kentte devam eden yatırımların Mersin’i stratejik bir ticaret ve lojistik merkezi haline getirdiğini ifade eden Çakır, Çukurova Uluslararası Havalimanı, Kızkalesi Otoyolu ve hızlı tren projelerinin bölge ekonomisine önemli katkılar sağlayacağını dile getirdi. Küresel krizler ve savaşların ekonomiye etkilerine de değinen Çakır, özellikle Hürmüz Boğazında yaşanan gelişmelerin tedarik zincirleri üzerinde baskı oluşturduğunu söyledi. Irak Kalkınma Yolu Projesi, Samsun-Mersin koridoru ve Ro-Ro hatlarının Mersin’e büyük avantaj sağlayacağını vurgulayan Çakır, "Tüm yollar Mersin’e çıkacak noktaya geliyor" ifadelerini kullandı. "İhracat yapmayan firma bırakmamak istiyoruz" Üretimden vazgeçilmemesi gerektiğini belirten Çakır, ihracatı yaygınlaştırmak için çalışmalar yürüttüklerini söyledi. Özellikle ihracat yapmayan firmaların dış ticarete kazandırılmasının hedeflendiğini ifade eden Çakır, tekstil ve mobilya sektörlerinde başlatılan çalışmaların diğer alanlarda da sürdürüleceğini kaydetti. Savunma sanayindeki büyümeye de dikkat çeken Çakır, tekstilden mobilyaya kadar birçok sektörün bu alanda üretim yaptığını belirterek Mersin’in önemli avantajlara sahip olduğunu ifade etti. Toplantıda söz alan komite temsilcileri ise yaşadıkları sıkıntıları diye getirdi.

İhracatta dikkat çeken yükseliş! 18 il 1 milyar doları aştı Haber

İhracatta dikkat çeken yükseliş! 18 il 1 milyar doları aştı

Ticaret Bakanlığı tarafından açıklanan faaliyet illerine göre ihracat verileri, Türkiye ekonomisindeki üretim ve dış ticaret hareketliliğini ortaya koydu. Yılın ilk dört ayında birçok ilin ihracat performansında artış yaşanırken, özellikle sanayi ve üretim merkezlerindeki yükseliş dikkat çekti. İstanbul zirvede yer aldı Nisan ayında en fazla ihracat yapan il İstanbul oldu. İstanbul’un ihracatı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 24,6 artış göstererek 5 milyar 179 milyon dolara ulaştı. İstanbul’un ihracatında ilk sırayı 976 milyon 584 bin dolarla kıymetli veya yarı kıymetli taşlar aldı. Bu sektörü kazanlar ve makineler ile örme giyim eşyası ve aksesuarları takip etti. İstanbul’un en fazla ihracat yaptığı ülke ise 567 milyon 891 bin dolarla Birleşik Arap Emirlikleri oldu. BAE’yi ABD ve Almanya izledi. Kocaeli ikinci sırada Kocaeli, nisan ayında 3 milyar 512 milyon dolarlık ihracatla ikinci sırada yer aldı. Kentin ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16,3 arttı. Kocaeli’de en fazla ihracat yapılan sektör motorlu kara taşıtları oldu. Otomotiv sektörünü mineral yakıtlar ile elektrikli makine ve cihazlar izledi. Kent en fazla ihracatı Almanya’ya gerçekleştirirken, İngiltere ve İtalya da listenin üst sıralarında yer aldı. İzmir’de enerji ve sanayi öne çıktı İzmir ise 2 milyar 40 milyon dolarlık ihracat rakamıyla üçüncü sırada yer aldı. Kentin ihracatı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 8,7 yükseldi. İzmir’in ihracatında ilk sırada mineral yakıtlar ve mineral yağlar yer aldı. Demir-çelik ürünleri ile kazan ve makineler de dış satımda öne çıkan sektörler arasında bulundu. İzmir’in en fazla ihracat yaptığı ülke Almanya olurken, İspanya ve İtalya da önemli pazarlar arasında yer aldı. 49 ilde ihracat artışı gerçekleşti Ticaret Bakanlığı verilerine göre ocak-nisan döneminde toplam 18 il 1 milyar doların üzerinde ihracat yaptı. Ayrıca 49 ilin ihracatında artış kaydedildi.

Batı Akdeniz ihracatı 1 milyar doları aştı. İhracatın şampiyonu 'Biber' oldu Haber

Batı Akdeniz ihracatı 1 milyar doları aştı. İhracatın şampiyonu 'Biber' oldu

Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Can, Antalya, Isparta ve Burdur'dan yılın ilk 4 ayında yapılan ihracatın geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 3,85 artarak 1 milyar doları aştığını söyledi. Can, kent merkezindeki bir otelde düzenlediği basın toplantısında, bölge ihracatına ilişkin verileri paylaştı. Geçen yılın ilk 4 ayına kıyasla bu yıl bölge ihracatının daha iyi olduğunu dile getiren Can, "1664 firmamız, 160 ülke ve bölgeye 1 milyar doları aşan bir ihracat gerçekleştirdi. Geçen yıla göre yüzde 3,85'lik bir artış oldu." dedi. Can, en fazla dış satımın yaş meyve sebze sektörünce yapıldığını belirterek, geçen yılın aynı dönemine göre sektörün ihracatının yüzde 12,76 artışla 366 milyon dolara ulaştığını bildirdi. Can, bölge ihracatının yaklaşık yüzde 37'sine yaş meyve sebze sektörünün imza attığını ifade etti. İkinci sırada maden ve metaller sektörünün yer aldığını dile getiren Can, bu sektörün dış satımının yıllık bazda yüzde 2,23 artarak 154 milyon dolara ulaştığını söyledi. Ürün bazında ise 4 aylık dönemde ihracat şampiyonunun biber olduğunu belirten Can, biberin ardından domatesin geldiğini ifade etti. Can, ihracatta en önemli pazarın Avrupa olduğuna işaret ederek, "En fazla ihracat gerçekleştirdiğimiz ilk 20 ülke, ihracatımızın yüzde 75'ini oluşturmakta ve bu 20 ülkenin 9'u Avrupa Birliği ülkesi. Bölgemizden 369 ürün grubunda ihracat gerçekleştirdik." diye konuştu. Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülen Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Projesi'ni önemsediklerini dile getiren Can, hem mevcut pazarları korumaya çalıştıklarını hem de alternatif pazarlarda çalışma yaptıklarını söyledi. Can, Afrika gibi uzak pazarlara açılmayı planladıklarını belirterek, hem kilogram bazında hem de tutarda çift haneli büyümeyi hedeflediklerini sözlerine ekledi. Toplantıya, Yönetim Kurulu başkan yardımcıları Mustafa Küçükyaman ve Harun Öztürk ile Yönetim Kurulu üyeleri, Denetim Kurulu üyeleri ve Türkiye İhracatçılar Meclisi delegeleri katıldı.

Başkan Kıvanç: Adana, Nisan ayında 316 milyon 567 bin dolar ihracat gerçekleştirdi Haber

Başkan Kıvanç: Adana, Nisan ayında 316 milyon 567 bin dolar ihracat gerçekleştirdi

Adana Sanayi Odası (ADASO) Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Kıvanç, Adana’nın 2026 yılı Nisan ayı ihracat verilerini değerlendirdi. Başkan Kıvanç, Adana’nın 2026 yılı Nisan ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 35,1 gibi dikkat çekici bir artışla 316 milyon 567 bin dolar ihracat gerçekleştirdiğini açıkladı. “NİSAN AYINDA İHRACAT YÜZDE 22,3 ARTTI” Türkiye genelindeki ihracat performansına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Başkan Kıvanç, “Ticaret Bakanlığımızın verilerine göre Nisan ayı ihracatımız, geçtiğimiz yılın aynı ayına kıyasla yüzde 22,3 artarak 25 milyar 403 milyon dolara yükselmiştir. 2025 yılı Aralık ayında ulaşılan 26,3 milyar dolarlık rekorun ardından, bu rakamla tarihimizin en yüksek ikinci aylık ihracat değerine ulaşmış olduk. Nisan ayındaki 4,6 milyar dolarlık net artışta savunma sanayindeki ivme, talepteki toparlanma ve fazla iş günü sayısının etkisi büyüktür. Özellikle orta-yüksek ve yüksek teknolojili ürün ihracatında yaşanan 2,4 milyar dolarlık artış ile Körfez ülkelerine yönelik ihracattaki toparlanma dikkat çekicidir. Körfez hattındaki kırılmalar neticesinde emek yoğun sektörlerdeki talebin ülkemize yönelmeye başladığını memnuniyetle gözlemliyoruz’ ifadelerini kullandı. “TÜRKİYE ORTALAMASININ ÇOK ÜZERİNDEYİZ” Ticaret Bakanlığı verilerine göre Türkiye genelinde Nisan ayı ihracatının yüzde 22,3 arttığını hatırlatan Başkan Kıvanç şunları söyledi: “Adana olarak Nisan ayında yakaladığımız %35,1’lik artış oranı ile Türkiye genelindeki yükselişin oldukça üzerine çıktık. Bu tablo, sanayicimizin küresel rekabette ne kadar çevik ve kararlı olduğunu göstermektedir. Yılın ilk dört ayını kapsayan Ocak-Nisan döneminde ise kentin toplam ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,7 artarak 1 milyar 114 milyon 145 bin dolar seviyesine ulaştı. İspanya’yı 23 milyon 234 bin dolar Almanya, 22 milyon 263 bin dolar İtalya takip etti.” “ADANA’DA İHRACAT 316 MİLYON DOLARA ULAŞTI” Sektörel bazda bakıldığında Kimya sektörünün açık ara liderliğini koruduğunu belirten Başkan Kıvanç, “Adana’mızın ihracatında kimya sektörümüz Nisan ayında 88 milyon 639 bin dolar ile birinci oldu. Bu sektörü 50 milyon 389 bin dolar Tekstil, 34 milyon 618 bin dolar ile otomotiv sektörümüz takip etti. Nisan ayı itibarıyla yakaladığımız bu 316 milyon dolarlık rakam, şehrimizin potansiyelinin ne kadar diri olduğunu kanıtlıyor. Üreten, istihdam sağlayan tüm ihracatçılarımızı tebrik ediyorum” şeklinde konuştu.

Kayserili sanayiciden "Türkiye Yüzyılı" vurgusu: Küresel krizlere karşı "Savunma Kaleleri" korunmalı Haber

Kayserili sanayiciden "Türkiye Yüzyılı" vurgusu: Küresel krizlere karşı "Savunma Kaleleri" korunmalı

Kayseri sanayi Odası (KAYSO) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyüksimitci, Nisan Ayı Meclis Toplantısında yaptığı konuşmada; "Türkiye Yüzyılı Yatırım Programı"nın sanayi ve yatırım ortamını güçlendireceğini belirterek, vergi indirimleri ve yapısal reformların iş dünyasına önemli katkı sağlayacağını vurguladı. KAYSO Nisan Ayı Olağan Meclis Toplantısı Meclis Başkanı Abidin Özkaya Başkanlığında, meclis üyeleri, meslek komitesi üyeleri, yüksek istişare kurulu üyeleri ve Kayseri Genç Girişimciler İcra Komitesi yelerinin katılımı ile gerçekleştirildi. Toplantının açılış konuşmasını yapan KAYSO Meclis Başkanı Abidin Özkaya, 2026 yılına birtakım olumsuzluklarla girdiklerini belirterek; "Ülke olarak ana gündemimiz olan enflasyonla mücadelede uygulanan ekonomik politika neticesinde, istenilen sonuç tam anlamıyla alınamasa da bir ölçüde mesafe kat edildi. Kredi faizlerinde ılımlı bir iyileşme başlamıştı. Merkez Bankası’nın faiz indirimlerine devam edebileceği senaryosu üzerinde umutlanmıştık. Fakat gelinen noktada, ateşinin yakılmasında katkımız olmadığı hâlde dumanından ciddi şekilde etkilendiğimiz, tüm dünyayı etkileyen öngörülemeyen Trump belirsizliği ve Körfez krizi ile karşı karşıya kaldık. Tüm dünyayı etkisi altına alan, küresel ekonomiyi kısa ve uzun vadede tehdit eden; belirsizliğe sürükleyen, uzun ve orta vadeli kararların alınamadığı, günlük kararlarımızın bile anbean değiştiği bir ortamdayız" dedi. Körfez krizinin bir an önce sona ermesi temennisinde bulunan Özkaya; "100 doları aşan petrol fiyatları, küresel kalkınma riskine dönen Hürmüz krizi, enerji ithalatçısı ve kritik ham madde ithalatçısı olan ülkemize büyük zararlar vermektedir. Enflasyonla mücadelemizde ve büyüme rakamlarında ciddi sorunlar oluşturmakta ve yurt dışı rekabet gücümüze de önemli ölçüde set çekmektedir. Dileğimiz, bu kriz ortamının bir an önce sona ermesi ve önümüzü görebilmemizdir" diye konuştu. Her türlü sıkıntıya ülkemiz için katlanmaya hazır olduklarını ifade eden Özkaya; "Biraz önce sıkıntılarımızdan bir nebze olsun bahsettik. Önemli olan, bunların üstesinden nasıl geleceğimizdir. Karar alıcıların, sanayi üretimini, ihracatı, ihracatçıyı ve istihdamı kalkınmanın ana öznesi olarak merkeze alması ve üretimin önünün daha rekabetçi bir ortamda ele alınmasıdır. Üreten, ihracat yapan ve istihdam oluşturan şirketlerimiz bu ülkenin savunma kaleleridir. Kalelerimizi tahkim etmeli ve korumalıyız. Bizler üretim yapan sanayiciler olarak bunun bilincindeyiz ve her türlü sıkıntıya ülkemiz için katlanmaya hazırız" dedi. Sıkı para politikaları uğruna sanayicinin finansa erişiminin kısıtlanmaması gerektiğini kaydeden Özkaya; "Büyük küçük işletme ayrımı yapılmadan indirimli faizlerden, istihdam teşviklerinden ve vergisel teşviklerden daha fazla yararlandırılmalıdır. Tabii ki işverenler üzerindeki gereksiz yükler de kaldırılmalıdır. Bu zorlu dönemde, üreten her bir işletme desteklenmeli, kolaylaştırıcı ve teşvik edici düzenlemeler hayata geçirilmelidir. Bu noktada geçen hafta yapılan vergi düzenlemelerinden dolayı Sayın Cumhurbaşkanımız başta olmak üzere emeği geçenlere teşekkür ediyorum" şeklinde konuşmasını tamamladı. Daha sonra kürsüye gelen Kayseri Sanayi Odası (KAYSO) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyüksimitci; Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan 'Türkiye Yüzyılı Yatırım İçin Güçlü Merkez Programı'nın iş dünyası açısından son derece önemli ve stratejik adımlar içerdiğini belirterek, "Dünyanın içinden geçtiği bu zorlu ve dalgalı süreçte, ülkemizi üretim ve yatırım üssü haline getirmeye yönelik bu düzenlemeleri, zamanında atılmış, doğru ve güçlü adımlar olarak değerlendiriyoruz" dedi. Sanayinin ve ihracatçının üzerindeki yüklerin azaltılması yönünde atılan adımların büyük önem taşıdığına dikkat çeken Büyüksimitci; "İmalatçı - ihracatçılar için kurumlar vergisi oranı yüzde 25’den yüzde 9’a, genel ihracatçılar için ise yüzde 14’e düşecek. Bu kapsamda kurumlar vergisi oranında yapılması planlanan indirim, iş dünyamıza nefes aldıracak çok kıymetli bir gelişmedir" dedi. Büyüksimitci, yatırım süreçlerinin sadeleştirilmesi, bürokrasinin azaltılması ve 'Tek Durak Büro' uygulamasıyla yatırımcı dostu bir yapının hayata geçirilecek olmasının da uzun süredir dile getirdikleri beklentileri karşıladığını ifade ederek; "İnanıyoruz ki bu düzenlemeler, Türkiye’nin yatırım ortamını daha cazip hale getirecek ve küresel firmaların bölgesel merkezlerini ülkemize çekmesini sağlayacaktır. Ayrıca girişimcilik kapasitemizi güçlendirecek ve ülkemizin küresel ticaretteki konumunu daha ileriye taşıyacaktır. Açıklanan tüm düzenlemelerin ülkemize ve reel sektörümüze hayırlı olmasını diliyor; başta Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere emeği geçen herkese şükranlarımı sunuyorum" diye konuştu. "Küresel rekabette Çin gerçeğiyle yüzleşmeliyiz" Çin’in küresel üretimde giderek güçlenen konumuna dikkat çeken Başkan Büyüksimitci; "Çin, yüksek üretim kapasitesi ve güçlü devlet destekleri ile birçok sektörde ciddi bir rekabet üstünlüğü sağlıyor. Bu da sanayicilerimiz üzerinde önemli bir baskı oluşturuyor. Bu durum göz ardı edilemez" dedi. Bu sürece karşı daha stratejik bir yaklaşım gerektiğini vurgulayan Büyüksimitci; "Ülke olarak Çin’e karşı kapsamlı ve uzun vadeli bir politika oluşturmalıyız. Hangi alanlarda rekabet edeceğimiz, hangi alanlarda iş birliği yapacağımız netleşmeli. Özellikle ara mamul ve hammadde gibi dışa bağımlı olduğumuz alanlarda daha güçlü bir üretim altyapısı kurmalı ve etkin pazarlık mekanizmaları geliştirmeliyiz" ifadelerini kullandı. Sanayicilerin rekabet gücünün korunması gerektiğine değinen Büyüksimitci; "Bugün küresel tedarik zincirleri yeniden şekilleniyor, korumacılık eğilimleri artıyor ve ihracat pazarlarında rekabet her geçen gün daha da sertleşiyor. Böyle bir ortamda, sanayicimizin ve ihracatçımızın rekabet gücünü korumak zorundayız. 30 Nisan’da sona eren döviz dönüşüm desteğin en az yüzde 5 olacak şekilde bir yıl daha uzatılmasının gerekli olduğunu düşünüyoruz. Bununla birlikte mevcut destek oranının artırılması ve uygulama şartlarının daha sade, daha erişilebilir ve daha öngörülebilir hale getirilmesi büyük önem arz etmektedir" dedi. Büyüksimitci, bu yönde atılacak adımların sanayicilere moral vereceğini, finansman yükünü hafifleteceğini ve ihracata doğrudan olumlu katkı sağlayacağını belirterek, iş dünyanın beklentilerini her platformda güçlü bir şekilde dile getiren Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’na teşekkür ederek konuşmasını tamamladı. Son olarak kürsüye gelen Danışmanlık Yönetici Ortağı Ussal Şahbaz, 'Sanayide Dönüşen Küresel Dengeler: Çin Tehlikesi' konulu bir sunum yaparak meclis üyelerini bilgilendirdi.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.